Open navigatie

Social media is een verzamelnaam van allerlei websites waar je als persoon en vaak ook als organisatie een profiel kunt maken en met anderen in contact kunt komen. Je wordt vrienden, volger of connection, op elk platform is die naam weer anders. Je deelt informatie, foto’s of filmpjes met elkaar. Het leuke van social media is dat je ook kunt reageren op elkaars berichten. De communicatie gaat twee kanten op! Ook kunnen berichten snel verspreid worden als mensen iets leuk of interessant vinden, ze laten het bericht dan door het te ‘liken’ aan al hun vrienden zien.

Snel
Heel veel organisaties, bedrijven, tv-programma’s, artiesten, bekende Nederlanders, politici zijn actief op social media. Veel nieuws wordt via social media gecommuniceerd en komt pas later in de krant of op tv. Informatie wordt steeds sneller gedeeld, nieuws van een dag geleden is al oud.

Vragen
Iedere organisatie die van plan is om met social media te beginnen, moet zich een paar dingen afvragen:

  1. Wat willen we ermee bereiken?
    2. Op welke doelgroep richten we ons?
    3. Welke platformen zijn dan het meest geschikt?
    4. Hoeveel tijd gaat het kosten?
    5. Wie gaat het doen?
    6. Hoe stemmen we inhoud van berichten af met andere communicatiemiddelen?

Doel
Social media moet je zien als een extra communicatiemiddel richting bijvoorbeeld je vrijwilligers, je bezoekers of cliënten. Je houdt de groep op de hoogte van je activiteiten, je bindt hen aan je organisatie. Je kunt met social media ook jezelf als organisatie sterker profileren bij netwerkpartners bijvoorbeeld. Of je probeert via social media nieuwe bezoekers van je activiteiten te trekken en richt je dus wat meer naar buiten.

Welk platform?

Er zijn vele social media platformen. De meest bekende zijn Facebook, Twitter en LinkedIn. Kies voor het platform dat de doelgroep ook gebruikt. Kies ook het platform dat past bij het soort berichten dat je wil sturen: Twitter is voor korte berichten, tips, nieuwtjes, vragen, heel geschikt voor serieuze onderwerpen. Facebook gebruiken mensen voor hun privé leven, de berichten daarop moeten eerder grappig of verrassend zijn, gebruik van foto’s, strips en filmpjes werken goed. LinkedIn is een netwerksite die vooral geschikt is om je netwerk in beeld te houden en in groepen te discussiëren over allerlei onderwerpen.

Geen tijd?
Als je niet veel tijd hebt, kies dan voor één platform om mee te beginnen. In het begin kost het plaatsen van een bericht wat meer tijd, na een tijdje raak je eraan gewend en is het even makkelijk als een mailtje sturen. Het moet een standaardtaak worden, waar één of meer personen bijna dagelijks even mee bezig zijn. Niets is zo erg als een Facebook pagina waar de laatste update van vier maanden geleden is. Vraag een medewerker of vrijwilliger die zelf ook veel met social media doet het ook voor de organisatie te doen.

Stem je communicatie af
Omdat social media een onderdeel van je communicatie is, moet je ervoor zorgen dat er afgestemd wordt met degene die de website beheerd. Een nieuwtje over een workshop bijvoorbeeld moet ook op de website te vinden zijn. Ook moet je ervoor zorgen dat je op de website en in folders verwijst naar je adres op de social media platformen waar je actief bent. En andersom, verwijs op je social media platform naar je website.

Leestips