Open navigatie

App
Een app is kleine applicatie (software) die je op je mobiele telefoon kunt installeren. Apps zijn gemaakt voor een specifieke taak. Het kan ook een aanpassing van een website zijn, zodat het geschikt is voor het gebruik van de mobiele telefoon. Apps verbruiken minder dataverkeer (dus sneller/goedkoper) dan het gebruik van Internet via de smartphone. Apps zijn vaak gratis.

Bestanden delen
Als je bestanden wilt delen die te groot zijn om per e-mail te versturen, kun je dit via Wetransfer.com of Yousendit.com doen. Tot een bepaalde hoeveelheid Mb’s is dit gratis. Met Dropbox kun je een groot aantal mensen toegang geven tot uitgebreide documentatie. In Slideshare kun je powerpoint presentaties plaatsen en embedden in je website.
www.wetransfer.com
www.yousendit.com
 www.dropbox.com

Blog (weblog)
Dagboek op Internet rondom een bepaald thema. De maker (professional of liefhebber) geeft zijn mening over een bepaald onderwerp. Een blogger kan uitgroeien tot een autoriteit op een specifiek terrein. Een blogger is op zoek naar dialoog met zijn volgers en bezoekers. Een blog wordt dagelijks/enkele keren per week voor nieuwe inhoud voorzien. Een blog publiceren (ontwerp en beheer) kan met eenvoudige, gratis programma’s. Een blog is weblog waarin de nadruk ligt op gefilmde (i.p.v. geschreven) bijdragen.
www.blogspot.com
 http://wordpress.org/

Chatten
Chatten (van het Engelse to chat: kletsen, praten) is het voeren van een gesprek door het over en weer typen van tekst tussen twee of meer gebruikers van computers. Het versturen gaat per enkele zin. Chatten maakt gebruikt van afkortingen en symbolen. Chatten is vaak een onderdeel van een toepassing/medium, o.a. gebruikers van Facebook, Hotmail, Games, maar ook online dating.

Community’s
Een virtuele gemeenschap, internetgemeenschap of online gemeenschap is een groep mensen die communiceren en/of samenwerken, met behulp van het internet. De verschillende virtuele gemeenschappen kennen verschillende gradaties van interactie en participatie tussen haar leden. Het kan dat leden van een community elkaar nooit in levende lijve ontmoeten (online games), maar het kan ook dat de online community juist een aanvulling is op (of aan de basis ligt) van face2face-contacten.

Embedden
Een filmpje of een presentatie kun je ‘embedden’ in je eigen website. Het filmpje is bijvoorbeeld geupload op YouTube. Via het kopje Delen kun je een Embed code kopiëren. Als je deze in je website plakt, wordt het filmpje ook daar getoond. Hetzelfde kun je doen met presentaties op Slideshare.

Facebook
Met Facebook ben je verbonden met je vrienden en deel je de dingen die je doet of meemaakt. Personen maken vrienden, delen foto’s, filmpjes en gebeurtenissen. Organisaties, merken en bedrijven maken pagina’s, waar mensen fan van worden (‘liken’). Zowel personen als pagina’s kunnen ‘evenementen’ aanmaken en vrienden/fans uitnodigen. Personen kunnen groepen maken. Binnen deze groepen delen mensen informatie rondom specifieke interesses. Deze groepen kunnen openbaar (iedereen kan lid worden), besloten (lid worden alleen na goedkeuring) of geheim zijn (groepen zijn niet vindbaar voor anderen).
www.facebook.com

Flickr
Flickr (sinds 2004) is een website voor het delen van foto’s en videofragmenten. Nadat je je foto’s in een online-album hebt geplaatst, kun je het eenvoudig delen via Facebook, Twitter, email etc.
www.flickr.com

Google
Google is natuurlijk gewoon een zoekmachine, maar je kunt ook een account aanmaken op Google waarmee je toegang hebt tot verschillende diensten van Google zoals:

  • Google Adwords, een advertentieprogramma
  •  Google Analytics, een gratis statistiekenprogramma voor je websitebezoek
  • Blogger, een blogdienst
  • Google Places, een locatiedienst. Het is aan te raden om uw organisatie via een google account van de organisatie aan te melden op Google Places, zodat u goed te vinden bent op Google Maps.
  • Google Docs, om samen documenten te delen
  • Maps, Gmail en YouTube (YouTube is van Google, de accounts zijn gekoppeld).
  • Google + is het nieuwe sociale platform van Google. Dit is een soort Facebook, maar het is ook geschikt als intern platform omdat het goed af te scheiden is.
  • Met Google Alert (zie op de zoekpagina van Google) kun je zoekopdrachten dagelijks of wekelijks naar je e-mailadres laten sturen.

Hashtag
Een # Hashtag voeg je toe in je bericht als je over een bepaald onderwerp twittert. Met #onderwerp zie je wat er op dat moment wordt gezegd over een bepaald onderwerp.

Hootsuite
Op Hootsuite.com kun je in diverse tabbladen je je accounts op Facebook, Twitter, LinkedIn, Foursquare, Ping.fm, WordPress, MySpace en mixi in één omgeving samenvoegen. Dit geeft veel overzicht. Je kunt aangeven of je een bericht op 1 of meerdere platforms wilt publiceren. Je kunt tevens instellen wanneer je een bericht wilt plaatsen. Verder zit er een uitgebreid statistiekenprogramma in Hootsuite.
www.hootsuite.com

LinkedIn
LinkedIn is gericht op professionals. Het is het meest zakelijke sociale medium. Gebruikers kunnen er een profiel aanmaken met informatie over hun opleiding en werkervaring. Door middel van “connections” met de profielen van andere LinkedIn gebruikers kunnen zij hun netwerk opbouwen en zichtbaar maken. Ook als organisatie kun je een Company page maken.
www.linkedin.com

Locatiediensten
Locatiediensten zoals Foursquare, Facebook Places en Feest.je geven informatie over restaurants of winkels in de buurt waar je bent en de waardering daarvan van andere gebruikers of je eigen vrienden. Door zelf ook in te checken als je in een bepaald restaurant, café of winkel bent, kunnen je vrienden je vinden, kun je zelf een beoordeling schrijven en leert het systeem jouw voorkeuren kennen.
www.foursquare.com

Mailprogramma’s
Er zijn steeds meer online maildiensten. Je maakt een account, upload een lijst met e-mailadressen en je nieuwsbrief en de maildienst verstuurt ze. Het voordeel is dat je dit vanuit elke plek kunt doen, dat je een tijd kunt inschakelen waarop de mailing moet worden verstuurd en dat je grote hoeveelheden mails tegelijk kunt versturen. Ook kun je zien hoeveel mensen je mail hebben geopend en hoeveel bijvoorbeeld op een link in je nieuwsbrief hebben geklikt. Let wel op dat je een up to date maillist gebruikt, want als er teveel foute e-mailadressen tussen zitten die terugkomen, denkt de maildienst dat je aan het spammen bent en wordt je account geblokkeerd.
www.mailchimp.com
www.verticalresponse.com
www.ymlp.com (in het Nederlands!)

Pic Badges
Een pic badge is een applicatie waarmee gebruikers van social media een symbool op hun profielfoto plakken. Met het gebruik van een pic badge laat je zien welk doel/zaak je steunt. Bekende pic badges zijn Pink Ribbon: wear ‘PINK Ribbon to Support Breast Cancer!’ en Fight HIV/AIDS
http://www.picbadges.com

Prezi
Prezi is een presentatietool waarmee je eenvoudig presentaties kunt maken. Prezi is meer dynamisch dan Powerpoint. Je kunt ook hyperlinks, afbeeldingen en video’s toevoegen. Je kunt een prezi online gebruiken, maar je kunt de presentatie ook downloaden en offline gebruiken. Het gebruik van Prezi is gratis.
www.prezi.com

RSS Feed
Door je te laten attenderen met RSS blijf snel en gemakkelijk op de hoogte van de updates op je favoriete websites en weblogs. Bekijk een samenvatting van de nieuwste artikelen van meerdere websites op een enkel scherm. RSS levert geen mooi opgemaakte pagina op, maar alleen een titel, korte beschrijving en een link naar de echte pagina. De gegevens staan in een speciaal formaat, dit wordt ook wel RSS-feed genoemd. Om RSS-feed te kunnen lezen is een RSS-reader nodig. Deze zijn er in vele vormen en maten en vaak ook nog gratis te downloaden. RSS kun je ontvangen via de e-mail of via een speciale RSS-reader.
http://www.frankwatching.com/archive/2006/02/22/top-10-rss-voor-beginners/

Skype
Gratis bellen via de computer. Inclusief de mogelijkheid om elkaar via de webcam te zien, en met meerdere mensen een gesprek te voeren. De mogelijkheid om tegen voordelige tarieven (internationaal) te bellen en te sms-en. Ook kun je elkaars computerscherm delen (heel handig om mensen op afstand te helpen met een computerprobleem!)
www.skype.com

Smartphone
Een mobiele telefoon die toegang heeft tot internet. De Iphone van Apple is de bekendste. Een android toestel (bv. Samsung) heeft een ander besturingssysteem, maar werkt min of meer hetzelfde als de Iphone. Smartphones hebben overal toegang tot het internet via het 3G netwerk.

Social buying
Er zijn diverse platforms waar je met meerdere mensen tegelijk een product met korting kunt kopen. Een andere vorm daarvan is altruistic buying. De consument koopt een product en ondersteunt met een bepaald percentage van de aanschafprijs een goed doel. Voorbeeld: www.YouBeDo.nl (boeken en dvd’s).

Social media
Alle gemakkelijke toegankelijke online media waar mensen kennis en informatie kunnen creëren, delen en waarderen, wat bijdraagt aan het versterken van relaties en gemeenschapsgevoel. Kenmerkend voor social media is dat iedereen zijn verhaal, mening of bericht kan publiceren en kan reageren op berichten van anderen. Meestal vindt er geen inmenging van een sturende redactie plaats.

Socialmediacheck.nl
Op deze website kun je de naam van je organisatie of evenement invullen en kijken op welke platforms erover je gepraat wordt. Het is handig voor de bekendere organisaties om goed op de hoogte te blijven van wat er speelt op het web!
www.socialmediacheck.nl

Taggen
Een tag (Nederlands: etiket of label) is een sleutelwoord of term die toegewezen wordt aan de inhoud van een digitaal bestand (foto, artikel, filmpje). De tag geeft aanvullende informatie, en maakt dat het bestand makkelijker te classificeren is voor zoekmachines (en dus eenvoudiger wordt gevonden.) Tags worden in veel web 2.0 applicaties gebruikt.

Tag cloud
Een tag cloud, word cloud of woordwolk is een visuele weergave van de inhoud van een website, meestal een weblog. De inhoud wordt met labels (tags) gemerkt. Tags die vaker gebruikt worden, worden bijvoorbeeld groter afgebeeld of op een andere wijze benadrukt. De tags staan meestal op alfabetische volgorde gerangschikt. Na het aanklikken van een tag surf je door naar een pagina met gerelateerde onderwerpen.
http://www.tagcrowd.com/

Tweetdeck ls je een account maakt op Tweetdeck, heb je al je tweets, de tweets die aan jou gericht zijn en alle tweets waarin bepaalde zoektermen voorkomen, in één overzicht.
www.tweetdeck.com

Twilert
Op Twilert.com kun je zoekopdrachten op Twitter automatisch naar je emailadres laten sturen, bijvoorbeeld dagelijks of elk uur. Op die manier kun je steeds op de hoogte blijven van wat er over bepaalde onderwerpen wordt getwitterd zonder dat je zelf op Twitter hoeft te kijken.
www.twilert.com

Twitter
Vertel de wereld wat er gebeurt in 140 tekens of minder: een tweet. Iedere gebruiker volgt anderen, en hij/zij wordt gevolgd. Interessante tweets van anderen kun je ‘retweeten’: het bericht van een ander delen met jouw volgers. Met @gebruikersnaam kun je tweets persoonlijk adresseren. Het uitbreiden van je netwerk (volgen) is bij Twitter heel laagdrempelig. Het volgen van mensen die je niet persoonlijk kent, is heel normaal. Als je veel mensen volgt, kun je hen in Lijsten (groepen) plaatsen. Je kunt je ook aansluiten bij bestaande lijsten over een bepaald onderwerp. Een handig hulpmiddel hierbij kan zijn de Twittergids: www.twittergids.nl Hier staat de top 100 van Tweeps (=mensen die twitteren) die over een bepaalde onderwerp twitteren. Zoals bijvoorbeeld vrijwilligerswerk: http://vrijwilliger.twittergids.nl/ Het is handig om deze mensen te volgen…. zij volgen vaak terug….
Een # Hashtag voeg je toe in je bericht als je over een bepaald onderwerp twittert. Met #onderwerp zie je wat er op dat moment wordt gezegd over een bepaald onderwerp. Omdat je weinig tekens hebt in een tweet, verkort Twitter je links automatisch.
www.twitter.com

Viral marketing
Mond tot mond reclame op internet. Mensen delen jouw informatie! Hulpmiddelen bij het creëren van een buzz zijn E-cards, een picbadge, tell-a-friend, video, quiz/poll/spelletje of downloaden screensaver. En natuurlijk foto’s en filmpjes. Bij viral marketing is de juiste toon en originaliteit belangrijker dan juiste budgetten.
http://www.freepublicity.nu/viral_marketing.php

Yammer
Yammer is een platform dat geschikt is voor interne communicatie. Alle werknemers/vrijwilligers die dezelfde uitgang van hun e-mailadres hebben (pietje@voorbeeld.nl, marietje@voorbeeld.nl) kunnen zich op het account van de organisatie aanmelden. Daar kan iedereen berichten plaatsen, er kunnen subgroepen worden aangemaakt, bestanden gedeeld en teksten gemaakt.
www.yammer.com

YouTube
YouTube (sinds 2005) is een website voor het kosteloos uploaden, bekijken en delen van videofilmpjes door gebruikers. Het motto van deze website is YouTube, Broadcast Yourself. Filmpjes zijn eenvoudig te delen (te embedden) en te bekijken via andere websites, blogs en sociale media. Populaire filmpjes worden duizenden keren gedeeld en miljoenen keren bekeken. Je kunt voor een organisatie een eigen kanaal maken met een directe link daarnaartoe.
www.youtube.nl

Web 2.0
De ontwikkeling van internet van een medium dat zendergericht (zoals een televisie) naar een interactief medium waarbij gebruikers informatie met elkaar delen. Niet het geven van kennis – het sturen van informatie, maar het bieden van een platform voor uitwisseling (en samenwerking) is nu de belangrijkste functie van internet. De omslag naar web 2.0 ligt rond 2001.

WordPress
WordPress (sinds 2003) is een online programma waarmee je eenvoudig een blog of website kunt ontwerpen en beheren. WordPress is gestart door één persoon, die het online, met een grote groep mensen samen verder hebben ontwikkeld. Het gebruik is gratis.
http://nl.wordpress.org/