Open navigatie

Twitter is een medium waar je korte, actuele berichtjes plaatst die interessant zijn voor je doelgroep. Denk dus eerst na voor wie je twittert. Je berichten (tweets) worden gelezen door je volgers. Jij kunt ook mensen of organisaties gaan volgen. Je berichten kunnen ook gevonden worden door mensen die op bepaalde trefwoorden zoeken.

Voor wie twitter je?

Wil je mensen interesseren in de activiteiten die je aanbiedt? Wil je je klanten aan je binden? Wil je met partnerorganisaties in gesprek gaan? Als je al een tijdje bezig bent, kun je eens kijken of je idee klopt: zijn het inderdaad vooral partnerorganisaties en beleidsmakers die jou volgen of meer personen die als vrijwilliger aan je organisatie zijn verbonden? Pas je berichten daarop aan.

Converseer!

Twitter is heel geschikt om signalen op te pikken van anderen over onderwerpen waar jij ook mee bezig bent. Ook kunnen mensen vragen via Twitter aan je stellen. Volg dus mensen/organisaties die jij interessant vindt, lees hun tweets liefst elke dag een keer, retweet hun tweets of beantwoordt ze. Zoek af en toe op je eigen (organisatie)naam om te kijken of je ergens genoemd wordt en of je daarop wil reageren. Kijk elke dag bij Verbinden of je tweets zijn geretweet, of er tweets aan jou gericht zijn, of je nieuwe volgers hebt en of je die wil terugvolgen, en of je privéberichten hebt.

Waarover twitter je?

Bedenk wat je allemaal aan het doen bent en wat leuk is om te delen met je volgers. Je kunt nieuwsberichten op je site twitteren met een link naar het nieuwsbericht, vertellen over ontmoetingen met personen/organisaties, nieuwe projecten waar je aan werkt aankondigen, bijeenkomsten waar je aanwezig bent. Als je een oproep doet, zorg ervoor dat mensen dan een linkje kunnen volgen voor meer info om zich daadwerkelijk aan te melden. Bedenk dat je snel moet zijn, twitteren over een bijeenkomst die vorige week was, is mosterd na de maaltijd. Je twittert over dingen die nu gebeuren of net (vandaag) zijn gebeurd.

Hoe schrijf je een tweet?

• Een tweet heeft maximaal 140 tekens
• Schrijf minstens elke dag dat je werkt 1 tweet, maar 5 mag ook
• Gebruik in je tweet altijd een hashtag (#) waarmee je een onderwerp geeft aan je bericht waarop anderen hem kunnen vinden. Je kunt ook hashtags die anderen gebruiken overnemen, bv #nldoet.
• Zet in je tweet een verwijzing (link) naar een website waar meer te lezen is over je onderwerp (of een telefoonnummer dat kan ook). Liefst je eigen website maar een andere mag ook.
• Als je het adres van iemand in je tweet gebruikt zoals: @……………….(adres)  in je tweet schrijft, gaat de tweet ook naar die persoon/organisatie en wordt getoond onder Verbinden. Anderen kunnen meteen zien wat het twitteradres is van diegene en daarop klikken als ze meer willen weten. Degene die genoemd wordt in zo’n tweet, retweet hem meestal.
• Als je een link toevoegt, maakt Twitter die zelf korter en maakt die niet al je tekens op.
• Je kunt ook een foto of video bij je tweet voegen, dit kost wel tekens! Maar als je leuk beeld hebt moet je het wel doen. Video (youtube) en plaatjes maken je tweets interessanter, aangezien beeld direct op twitter afgespeeld kan worden.

Verbind Twitter met je andere communicatiemiddelen!

Zorg ervoor dat er op je website een icoontje van Twitter wordt geplaatst met een link naar je pagina op Twitter. Ook kun je onder je e-mail handtekening een linkje of icoontje plaatsen dat verwijst naar je twitterpagina. Een andere mogelijkheid is om op je website een twitterfontein te plaatsen, waar je al je eigen tweets of alle tweets over één onderwerp laat zien.