Open navigatie

Steeds meer maatschappelijke organisaties gebruiken in de communicatie met hun doelgroep diverse vormen van social media. Want via social media communiceren is heel laagdrempelig en snel, je kunt informatie en kennis delen, je bereikt nieuwe mensen, je berichten kunnen makkelijk worden doorgestuurd, je krijgt meer bekendheid en wordt makkelijk gevonden op internet. Hoe maak je een start met social media?

Tip 1

Begin klein Je hoeft niet alles tegelijk te doen. Begin met het social media platform dat voor jouw organisatie het meest relevant is. Maak daar een account en begin met het plaatsen van berichten.

Tip 2

Maak afspraken Spreek af met je collega’s wie de tweets gaat schrijven of wie de facebookpagina gaat bijhouden. Spreek af wat voor soort informatie je gaat delen en dat je geen informatie deelt die je ook niet op een bijeenkomst met vreemden zou vertellen.

Tip 3

Kies een platform Wat wil je bereiken? Wie is je doelgroep? Wil je kennis delen, mensen aan je binden, mensen uitnodigen om mee te doen, je netwerk vergroten? Kies het platform dat past bij je doel en je doelgroep. Facebook en LinkedIn zijn geschikt om mensen die jou al kennen aan je te binden. Twitter is een goed platform om in contact te komen met nieuwe mensen/organisaties. Wil je graag kennis delen, maak dan op LinkedIn een discussie groep.

Tip 4

Wees regelmatig aanwezig Niets is zo dodelijk als een facebookpagina waar al ruim een jaar geen nieuw bericht is geplaatst. Zorg ervoor dat je regelmatig nieuws plaatst en checkt of er reacties zijn waar je misschien op moet reageren. Voor Facebook is het advies om minstens 1 x per week een update te plaatsen, voor Twitter liefst elke dag 1 tweet. Overvoer mensen ook weer niet, dan heb je kans dat ze afhaken.

Tip 5

Plaats interessante berichten Plaats berichten, filmpjes, foto’s die je doelgroep leuk zullen vinden om te lezen of te bekijken. Helemaal top is het als ze jouw bericht liken of retweeten, dan wordt het bereik van je bericht vergroot.

Tip 6

Reageer op vragen Op social media kunnen je volgers of likers makkelijk een reactie geven op een bericht of een vraag stellen. Hou regelmatig in de gaten of er via deze kanalen iets aan je wordt gevraagd en reageer bijtijds.

Tip 7

Pik signalen op Volg op social media ook zelf actief personen en organisaties die relevant zijn voor jouw organisatie. Hou jezelf op de hoogte van hun activiteiten en nieuwtjes en retweet of like berichten die interessant zijn voor jouw volgers/likers.

Tip 8

Wees actueel Social media zijn snel. Berichten op Twitter gaan over dingen die nu gebeuren niet over een bijeenkomst van vorige week.

Tip 9

Neem je social media op als standaard taak. Maak van het bijhouden van je social media een standaard taak, net zoals het checken van je e-mail. Doe het elke dag dat je werkt!

Tip 10

Hoe krijgen we meer volgers of likers? Door bovenstaande tips op te volgen en gewoon aan de slag te gaan, zul je zien dat je steeds meer volgers of likers krijgt! Verwacht geen gouden bergen, het kost even tijd en inspanning voor je een grote groep mensen om je heen hebt.

Tip 11

Help, ik weet niet hoe het moet! Internet staat vol met tips hoe je een Twitteraccount maakt, hoe je een Facebookpagina maakt, hoe je mensen uitnodigt voor een LinkedIn evenement, hoe je een LinkedIn groep start. Op YouTube vind je vele instructiefilmpjes.