DE MEESTE SITEBEZOEKERS
Door analyse van duizenden interacties op vrijwilligersplatformen is ontdekt welke tijd, dag, week én maand het meest effectief zijn om vrijwilligers te werven. Zo maakt jouw vacature meer kans om gezien te worden door vrijwilligers of reactie te krijgen!
Stel: je hebt de perfecte vrijwilligersvacature geschreven. Wat is dan de volgende stap? Wat is de beste dag en tijd om ‘m op ons platform te plaatsen om zeker te zijn van maximaal bereik? Het zou zonde zijn als je de hulpvraag niet plaatst wanneer vrijwilligers aan het zoeken zijn!
De analyse kan je helpen om de vrijwilligers die via een platform zoeken beter te begrijpen. En dat kan je weer helpen bij nét dat beetje extra bereik.
DE BESTE TIJD: 10.00 – 12.00 UUR
Wellicht verrassend: vrijwilligers blijken met name op kantoortijden in te loggen: tussen 09.00 en 15.00 uur logt 50% van de vrijwilligers in. Ook het website bezoek vertoont, niet onverwacht, hetzelfde patroon. Rond 11.00 uur zien we zowel een piek in website bezoekers als inloggende vrijwilligers, dit is de ‘spits’ tijd. Opvallend is dat we in het websitebezoek ook een klein piekje zien tussen 20.00 en 22.00 uur, maar dat deze piek niet resulteert in vrijwilligersactiviteit (inloggen). De lijst met vacatures is lang en het is dus gunstig om bovenaan te staan. Zorg daarom dat je jouw vrijwilligersvacature rond 10.00 online hebt staan zodat de grootste groep vrijwilligers jouw vacature ziet staan.
Andersom geredeneerd: plaats je vrijwilligersvacature liever niet na 15.00 en zeker niet tussen 22.00-06.00 uur. De kans is groot dat op het moment dat de grootste groep vrijwilligers online op zoek gaat, jouw vrijwilligerswerk vacature inmiddels in het overzicht naar beneden is gezakt en minder vaak of snel gezien wordt.
DE BESTE DAG VAN DE WEEK: DINSDAG
Zoals je het nieuwe jaar met een goed voornemen begint, zo beginnen blijkbaar ook veel mensen de week met het voornemen om iets goeds voor een ander te doen. Dit zijn de beste dagen op het gebied van vrijwilligers activiteit (registreren en/of inloggen):
Dinsdag
Maandag
Woensdag
Donderdag/Vrijdag
Zondag
Zaterdag
Maandag en dinsdag zijn overduidelijk het meest populair om op zoek te gaan naar vrijwilligerswerk. Zowel het websitebezoek als de activiteit van vrijwilligers vertoont een piek op deze weekdagen. De dinsdag blijkt nog iets meer actiegericht dan de maandag: hoewel het sitebezoek op beide dagen hoog is, is het aantal vrijwilligers dat die dag in actie komt op dinsdag het hoogst. Ruim 22% van de vrijwilligers logt dan in, meer dan dubbel zoveel als op zaterdag (9%)!
Plaats bij voorkeur je vrijwilligerswerk vacatures niet op zaterdag. Dan zijn er weinig sitebezoekers én weinig actieve vrijwilligers. Fijn, want dan kun je zelf ook lekker weekend houden. Verrassend genoeg is donderdag ook geen topdag. Want hoewel het sitebezoek dan hoog is (na maandag en dinsdag het hoogst) en er ook redelijk wat vrijwilligers registreren, zijn er op die dag weinig vrijwilligers die inloggen (vergelijkbaar met de zondag: 12%).
DE BESTE MAAND: NAJAAR
Het najaar blijkt overduidelijk de beste tijd van het jaar om nieuwe vrijwilligers te werven. De piek zit in oktober: in deze maand zijn er de meeste websitebezoeken, nieuwe vrijwilligers én vindt er de meeste vrijwilligersactiviteit plaats. In september is er meer websiteverkeer dan in november, maar in november is er meer vrijwilligersactiviteit dan september. Een interpretatie: vrijwilligers oriënteren zich in september en oktober op vrijwilligerswerk en committeren zich vervolgens in oktober en november.
Januari is na het najaar ook een interessante maand voor het werven van vrijwilligers. Niet alleen wordt er georiënteerd, er wordt ook daadwerkelijk ingeschreven. De nieuwjaarsvoornemens worden in de praktijk gebracht!
Vakanties zijn duidelijk geen favoriet moment om te zoeken of starten met vrijwilligerswerk. Met name juni, juli en augustus zijn op alle fronten onder gemiddeld: er melden zich bijvoorbeeld 33% minder vrijwilligers aan dan in oktober. Ook de krokusvakantie en lentevakantie zijn geen top periodes voor werving. Het aantal nieuwe vrijwilligers dat zich registreert is dan laag. Maart is echter een positieve uitzondering: mogelijk door events als NLdoet.
Betekent dat dan dat je die maanden niks moet doen? Zeker niet, want tot 33% minder vrijwilligers betekende in 2018 dat er alsnog vrijwilligers zich aanmelden. Er zijn eigenlijk altijd potentiële vrijwilligers die bij jou aan de slag kunnen!
Hopelijk draagt deze data bij aan jouw wervingsplan om meer vrijwilligers te enthousiasmeren iets moois te doen voor diegenen die het nodig hebben.
bron: NOV.nl